zondag 4 maart 2012

Gelukkige medewerkers: het geheim van succes



Gelukkige medewerkers zijn het geheim van succes

En: waarderen kun je leren

Afgelopen week was er de Dag van de Waardering. Hij volgde op de Dag van het Compliment. De promoters van deze dagen hebben hier een bedoeling mee. En hoewel ik de opgelegde aandacht voor dit soort thema’s meestal niet waardeer, trok dit toch mijn aandacht.

Het effect van positief waarderen in het algemeen, maar vooral in het bedrijfsleven wordt nogal onderschat. Het leven van veel leidinggevenden én werknemers zou er veel rooskleuriger uit kunnen zien als zij zich hiervan bewust worden en de bijbehorende vaardigheden aanleren.
Hierover kwam ik een interessant artikel van Shawn Achor tegen op internet waarvan ik de inhoud graag wil delen.

“In juli 2010 onderging Burt’s Bees’s, een bedrijf in verzorgingsproducten, enorme veranderingen door een wereldwijde expansie in 19 nieuwe landen. In dit soort situaties leggen veel managers een grote druk op hun medewerkers, met veel vergaderingen en talloze dringende eisen. Hersentechnisch gezien jagen managers bij hun medewerkers in feite het angstniveau op. Dit activeert het gedeelte van de hersenen dat bedreigingen verwerkt (de amygdala) en ontneemt de kracht van de prefrontale cortex, die verantwoordelijk is voor effectieve probleemoplossing.

CEO John koos een nieuwe benadering. Elke dag prees hij per e-mail een teamlid voor zijn werkzaamheden in verband met deze wereldwijde uitrol. Hij onderbrak zijn eigen presentaties over de lancering om de managers eraan te herinneren dat zij tijd moesten vrijmaken om met hun teams te praten over de waarden van hun bedrijf. Hij huurde een coach voor een drie uur durende sessie met medewerkers om over geluk te praten op het hoogtepunt van de drukte van de uitbreiding.
Een jaar later vertelde een senior manager dat deze invulling van positief leiderschap de managers betrokken hield waardoor de overgang naar een wereldwijd bedrijf succesvol verliep.


Dat resultaat mag niet ons verrassen. Onderzoek toont aan dat wanneer mensen werken met een positieve denkrichting, de prestaties op bijna elk niveau — productiviteit, creativiteit, engagement — verbeteren. Maar geluk is misschien nog het meest onbegrepen stuurprogramma van prestaties.

De meeste mensen geloven dat succes vooraf gaat aan geluk. “Als ik promotie maak, zal ik gelukkig zijn”, denken zij. Of “Als ik mijn verkoopdoelen bereik, zal ik me beter voelen”. Maar het resultaat van succes is vluchtig: als je je doel hebt bereikt, zul je je doel verhogen en daarmee blijven streven naar meer om gelukkiger te worden.
Het werkt dus andersom: mensen die positief denken, presteren beter bij uitdagingen. ……noemt dit de “happiness advantage” (voordeel van het geluk). Alles pakt beter uit als het brein positief is. Dit effect tussen werknemer, geluk en succes is onderzocht in 48 landen. In nog eens 225 academische studies is bewijs gevonden van direct verband tussen levensgeluk en zakelijk succes.


Een andere gemeenschappelijke misvatting is dat onze genen of onze omgeving, of een combinatie van die twee, bepaalt hoe gelukkig we zijn. Natuurlijk hebben beide factoren impact. Maar iemands algemene gevoel van welzijn is verrassend smeedbaar. De gewoonten die je ontwikkelt, de interactie met collega’s, hoe je stress ervaart. Dit alles kan worden beïnvloed waarmee geluk en kansen op succes worden verhoogd.

Nieuwe gewoonten ontwikkelen, dat kan!

Het trainen van je hersenen naar positiviteit verschilt niet veel van het trainen van je spieren in de sportschool. Aangetoond is dat wanneer je nieuwe gewoonten ontwikkelt, je hersenstructuur verandert.
Dit betekent dus dat een kleine dagelijkse oefening na een tijdje tot een blijvende verandering kan leiden.

Zo werkte ik in 2008 samen met belastingmanagers om zich gelukkiger te voelen. Ik vroeg ze een van de volgende activiteiten uit te kiezen dat samenhangt met positieve verandering:
- noteer drie dingen waar je dankbaar voor bent
- schrijf een positieve boodschap aan iemand in je sociale netwerk
- mediteer 2 minuten achter je bureau
- doe 10 minuten oefeningen
- schrijf binnen 2 minuten je meest betekenisvolle ervaring op van de afgelopen 24 uur

De deelnemers voerden hun activiteit elke dag uit gedurende drie weken.
Enkele dagen later vond een evaluatie plaats tussen de deelnemers en een controlegroep naar hun algemene gevoel van welzijn en betrokkenheid.
Op elk punt scoorden de deelnemers hoger dan de controlegroep. Vier maanden later liet een test dezelfde resultaten zien: de deelnemers scoorden hoger in optimisme en tevredenheid/geluksgevoel.
De score van de deelnemers op de levenstevredenheidsschaal (wereldwijd geaccepteerd als één van de belangrijkste voorspellers van productiviteit en geluk op het werk) verbeterde van 22.96 op een 35-puntenschaal vóór de training naar 27.24 vier maanden later. Een significante verbetering.
Slechts één kleine dagelijkse oefening gedurende drie weken maakte deze belastingmanagers enkele maanden daarna nog steeds gelukkiger.”



Zie ook:
Shawn Achor over geluk als geheim achter beter presteren

en, als je tijd hebt:
Validation


Geen opmerkingen:

Een reactie posten